Kaip psichologas išgelbėjo „Coca-Colą“

Kaip psichologas išgelbėjo „Coca-Colą“

Šiais laikais „Coca-Colą“, kaip itin nesveiką gėrimą, peikia daug žmonių. Atrodo, kad panašūs įtarimai šį visame pasaulyje žinomą gėrimą persekioja jau nuo XX a. pradžios. 1909 m. spalio 20 dieną JAV federaliniai agentai sulaikė sunkvežimį, gabenusį 60 statinių ir statinaičių su, pasak jų, nuodingomis ir priklausomybę sukeliančiomis medžiagomis. Tose statinėse buvo ne kas kita, o „Coca-Colos“ pagrindas. Vienas iš gąsdinančių valdžią ingridientų buvo kofeinas.

cocacola
Seselės perka Coca-colą 1948 m. iliustracija

Jei būtų pripažinta kalta, „Coca-Cola“ pakliūtų į didelę bėdą, todėl kompanija negailėjo pinigų pasiruošimui bylai. Byla teismą pasiekė tik 1911 metais, o „Coca-Cola“ buvo nepavydėtinoje padėtyje, kadangi jie neturėjo jokių pateikiamų įrodymų apie tai, kad gaiviajame gėrime esantis kofeino kiekis neturi neigiamo poveikio žmogaus elgesiui ar mąstymo procesams. Jiems reikėjo rasti psichologą, kuris sutiktų atlikti tyrimą ir tikėtis, kad tyrimo rezultatai bus palankūs. Tačiau iš karto buvo susidurta su sunkumais, nes nebuvo norinčių to daryti. Buvo kreiptasi į garsų to meto psichologą John’ą McKeen’ą Cattell’į, tačiau jis nesusidomėjo šiuo pasiūlymu. Pasiūlymą atmetė ir keletas kitų psichologų, kol galiausiai vienas psichologas pasiryžo šiam darbui. Tai buvo Harry Hollingworth’as. Jis nudžiugo dvigubai: galimybe užsidirbti, kai jam ypač reikėjo pinigų ir tuo, kad pagaliau galės atlikti darbą (o ne tik mokslinius tyrimus universitete), kuriam visą laiką buvo mokytas. Taip pat buvo galimybė padėti žmonai, nes jų šeima neturėjo pakankamai pinigų, kad ji galėtų pabaigti mokslus. Jo žmona buvo paskirta tyrimo vadovo asistente ir kartu su vyru uždirbo pakankamai pinigų, kad galėtų užbaigti studijas. hollingworthharry Nepaisant gero užmokesčio, Hollingworth’as tyrimui iškėlė aukščiausius etikos reikalavimus: jis pareikalavo galimybės skelbti tyrimo rezultatus net tuo atveju, jei jie bus nepalankūs „Coca-Colai“, o priešingu atveju, kompanija negalės pasinaudoti teigiamais tyrimo rezultatais reklamoje ar kur nors kitur. Įklimpusi „Coca-Cola“, žinoma, sutiko su šiais mokslininko reikalavimais. Prasidėjo 40 dienų trukęs tyrimas. Jo metu buvo atlikti net 64 000 individualių matavimų. Duomenys buvo renkami apie motorines ir psichines funkcijas esant skirtingai kofeino dozei. Duomenys neparodė jokių reikšmingai neigiamų poveikio padarinių žmogaus veiklai. „Coca-Cola“ laimėjo bylą. Šis atvejis parodė, kad eksperimentiniai tyrimai gali būti remiami didžiųjų kompanijų, o rezultatai gali išvengtį jų įtakos. Taip pat buvo pademonstruota, kad psichologai gali turėti sėkmingas ir finansiškai naudingas karjeras taikomojoje psichologijoje. Harry Hollingworth’as yra laikomas vienu iš taikomosios psichologijos pionierių.

Šaltiniai:

Schultz, D., & Schultz, S. (2011). A history of modern psychology. Cengage Learning.