Kada vaikai pradeda formuoti ilgalaikius prisiminimus?

Egzistuoja paplitęs mitas, kad vaikų atmintis yra geresnė nei suaugusiųjų. Kaip skiriasi vaikų ir suaugusiųjų atmintis? Kada vaikai pradeda formuoti ilgalaikius prisiminimus? Pabandykime čia atsakyti į šiuos klausimus. Norvegų atliktame tyrime, kuriame buvo tiriami žmonių įsitikinimai apie žmogaus atmintį, beveik 40% respondentų teigė manantys, kad vaikų atmintis yra geresnė nei suaugusiųjų. Tai nėra tiesa. Esminę įtaką naujų prisiminimų formavimuisi turi tam tikros smegenyse esančios struktūros. Viena iš jų – hipokampas (apie kurio pašalinimo katastrofiškas pasėkmes rašiau viename straipsnyje). Viena iš priežasčių, kodėl labai maži vaikai prisimena labai nedaug iš vaikystės arba neprisimena nieko, yra tai, kad hipokampas arba frontoparietalinėje smegenų žievėje esantys regionai vis dar vystosi, tuo tarpu pas suaugusiuosius jie jau pilnai išsivystę.

Victo Ngai iliustracija (http://victo-ngai.com/)

Tame pačiame norvegų tyrime daugiau nei 50% respondentų teigė, kad iki 4-erių metų amžiaus vaikai nieko neprisimena. Visgi atminties tyrėjų darbai, pavyzdžiui, Rubin’ o 2000-aisiais atliktas tyrimas parodė, kad labai nedidelis prisiminimų skaičius gali būti datuojamas pradedant antraisiais gyvenimo metais. Nuo antrųjų gyvenimo metų prisiminimų kreivė kyla į viršų. Tam, kad ilgalaikis prisiminimas būtų suformuotas, reikia apjungti daug skirtingos informacijos, todėl žodynas taip pat turi įtakos prisiminimų formavimuisi. Kai kurie vaikai, būdami 6-erių metų gali atsiminti, pavyzdžiui, savo pirmojo gimtadienio šventimą, tačiau šis vaizdinis prisiminimas metams bėgant greit pasimiršta, nes yra nepatvarus. Skaičiuojant nuo antrųjų gyvenimo metų ir toliau, nauji prisiminimai atmintyje išlaikomi ilgiau dėl labiau išsivysčiusių smegenų struktūrų, kurios susijusios su įsiminimu bei žodyno vystymosi, kuris padeda įprasminti patirtį.

Dima Amso, Brown’o universiteto kognityvinės psichologijos departamento docentas turi gerą žinią tėvams, kurie nerimauja,kad jų vaikas neprisimins svarbių ankstyvos vaikystės įvykių: „Prisiminimas yra eminis patirties elementas ir kiekviena patirtis formuoja smegenis prasmingu būdu. Specifiniai prisinimai gali būti užmiršti, bet dėl to, kad jie formuoja mūsų smegenis, tapatybes, žinias ir patirtis, galime sakyti, kad jie niekada pilnai neišnyksta“.

Šaltiniai:

  1.  Magnussen, S., Andersson, J., Cornoldi, C., De Beni, R., Endestad, T., Goodman, G. S., … & Nilsson, L. G. (2006). What people believe about memory. Memory, 14(5), 595-613. Prieiga ČIA
  2. When Do Children Start Making Long-Term Memories? iš Scientific American



Komentarai uždrausti.